روانشناسی

مثبت اندیشی “مهارتی برای درخشان کردن زندگی!”

مثبت اندیشی

تاثیر مثبت اندیشی بر روی سلامتی جسم و روان چیزیست ثابت شده است. بسیاری از بیماری‌های روانی با مثبت اندیشی از بین خواهند رفت. مثبت فکر کردن به فرد کمک می کند تا وقتی در مسیر سختی های زندگی قرار می گیرد، با داشتن یک چشم انداز و نگرش سالم از زندگی لذت ببرد. اگر شما هم دوست دارید چشم انداز خود را به زندگی مثبت کنید، ادامه ی مطلب را مطالعه فرمایید.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: برنج آبکش ایرانی “خوشمزه و پر زحمت!”


مثبت اندیشی در برابر خوش خیالی


وقتی با برخی از افراد درباره مثبت اندیشی صحبت می‌کنیم، آن ها ما را متهم به خوش خیالی می‌کنند و فکر می‌کنند افراد مثبت اندیش انسان هایی هستند که در همه شرایط با خیالات باطل و بیهوده پیش می‌روند و در اصل هیچ اعتقادی به این نوع تفکر ندارند. در اینجا لازم است که تفاوت مثبت اندیشی و خوش خیالی را برای به صورت واضح و روشن بیان کنیم.

مثبت اندیشی


همان طور که گفتیم اشخاص مثبت‌ اندیش در وقوع هر حادثه ای به دنبال نقاط قوت آن می‌گردند و از آنها برای پیشرفت خود استفاده می‌کنند.

به طور مثال زمانی که یک فرد مثبت اندیش در حیطه کاری خود دچار شکست می شود، به دنبال راه حل هایی می‌گردد تا این مشکل را رفع کند. او به خوبی واقف است که عدم موفقیت تنها به دلیل عدم آگاهی کافی حاصل می‌شود. بنابراین با مهارت خود از این موقعیت استفاده می‌کند. سعی می‌کند تا با بالابردن سطح آگاهی و اطلاعات خود، از بروز مجدد این مشکل جلوگیری کند.

روند تاثیر مثبت اندیشی

به این قبیل از افراد که بدون درجا زدن و بدون ناامیدی تلاش می کنند تا هر مشکلی را از راه حل درست خود رفع کنند، مثبت اندیش می گویند. در واقع این مهارت باعث می شود که شخص به یک حل کننده مشکل تبدیل شود که در هر شرایطی با حفظ آرامش خود بهترین راه حل ها را اتخاذ می کند.

حتما بخوانید
درباره مفهوم چاکرا بیشتر بدانید

خوش خیالی


در مقابل افراد مثبت اندیش افراد خوش خیال قرار دارند. بارزترین ویژگی این دسته از آدم ها این است که آنها مثبت اندیشی را با بی خیالی اشتباه گرفتند.

این افراد اغلب بدون هیچ فکر و زحمتی منتظر می‌نشینند تا مشکلات به خودی خود حل شوند و مسیر موفقیت برای آنها به طرز معجزه‌آسایی باز و هموار گردد و همین ویژگی باعث می‌شود که همیشه شکست های زیادی را متحمل شوند. آنها در اصل مثبت اندیش بودن را ابزاری برای عدم تلاش و اهمال کاری می‌شناسند، در صورتی که یک فرد مثبت اندیش واقعی به طور مرتب در حال تلاش و تکاپو است.

بسیار طبیعی است زمانی که دیگران با چنین فردی مواجه می‌شوند که ادعای مثبت اندیش بودن دارد اما در اصل یک شخص بی خیال است، به طور ناخودآگاه نسبت به افراد مثبت اندیش بدبین شده و آنها را اشخاصی تنبل با امید های پوچ و واهی می دانند.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: آنچه درباره ی افسردگی باید بدانید


پیامدهای مثبت اندیشی


مثبت اندیشی اثرات بسیار خوبی بر روی زندگی و حتی بدن ما دارد. با توجه به اینکه ذهن قدرت بالایی دارد مثبت اندیشی در بسیاری از مواقع غیرممکن ها را ممکن می کند! طبق تحقیقات، نگرش و تفکرات ما تکلیف آینده مان را مشخص می کند. به این معنی که مثبت اندیشی می تواند زمینه های اتفاقات مثبت در زندگی ما را فراهم کند.

پیامد های مثبت اندیشی

در زیر به چند مورد از اثرات مثبت اندیشی اشاره شده است:

  • وجود آرامش و اطمینان خاطر در زندگی
  • تمرکز بیشتر و بهتر بر روی موفقیت و کامیابی
  • بسیج شدن فکر و اعضای بدن برای اتفاق های خوب
  • عدم وجود مشکلات حاصل از افکار منفی مانند استرس، اضطراب و افسردگی
حتما بخوانید
از تکنیک صندلی خالی چه می‌دانید؟

درباره ی تاثیر تغذیه بر سلامت روان فرد چه می دانید؟


تمرین و تقویت مثبت اندیشی

زمانی که شما مثبت اندیش هستید مدام تمرکزتان بر روی فرصت ها و استفاده درست از آن هاست، مدام در حال تلاش و تکاپو می‌باشید. پس کاملاً منطقی است که مثبت اندیشی باعث چند برابر شدن سرعت رشد شما شود. در ادامه قصد داریم چند راه حل موثر برای تقویت و تمرین این مهارت مهم را بازگو کنیم.

شناسایی افکار منفی

افکار منفی را بشناسید! افکار منفی شما را از دیدن جنبه ی مثبت زندگی باز می دارند. چهار نوع فکر منفی وجود دارد. با شناخت افکار منفی می توانید آنها را دور بریزید.

  • فیلتر کردن: شما فقط به جنبه ی منفی توجه می کنید.
  • شخصی سازی: شما به خاطر حوادثی که رخ میدهد خودتان را سرزنش می کنید.
  • فاجعه سازی: یک حادثه را بدتر از آنچه که هست نشان می دهید.
  • قطبی سازی: در آن رویدادها یا منفی هستند یا مثبت.

دور کردن افکار منفی

هنگامی که روحیه تان ضعیف است اجازه ندهید افکار و احساسات منفی آزارتان بدهند. حتی تنها برای چند ساعت در روز افکار منفی را از خودتان دور کنید و فقط روی جوانب مثبت زندگی تان تمرکز کنید.


جهت آگاهی: درباره ی بیش فعالی بزرگسالان چه می دانید؟


تمرین و تقویت مثبت اندیشی – جملات مثبت در اول صبح

اینکه روز خود را چگونه آغاز نمایید، نشان دهنده این خواهد بود که بقیه روزتان چگونه خواهد شد. این دست خود شماست. اگر با افکار هراسان از بیدار شوید و بگویید هیچ اتفاق خوشایندی در این روز رخ نخواهد داد، حتی اگر اتفاق خوشایندی هم رخ دهد اما فیلتر ذهنی شما مانع از دیدن آن رویداد خوشایند خواهد بود.

 جملات مثبت

 به جای اینکه وارد این دومینوی منفی نگری بشوید،  روز خود را با جملات مثبت آغاز کنید. یعنی با خودتان حرفهای مثبت بزنید نه منفی. به آیینه نگاه کنید و سپس مشغول سخن گفتن با خودتان شوید. این کار اصلا احمقانه نیست. به آینه نگاه کرده و به خود بگویید امروز قرار است یکی از بهترین روزها باشد، من عالی خواهم بود. یادتان باشد همره با گفتن این جملات، بایستی عمیقا آنرا حس کنید و نیز باور داشته باشید.  نباید صدایی از درون،  به شما بگوید اینها دروغ است. به این صدای منفی اجازه سخن گفتن ندهید بلکه فقط به صدای مثبت اجازه دهید حرف بزند.

حتما بخوانید
خلاقیت چیست؟ چرا خلاقیت در کودکان مهم است؟ + معرفی و بررسی راه تقویت و افزایش خلاقیت در کودکان

بررسی کنید که چه چیزی را میتوان تغییر داد

گاهی مسائل موجود در زندگی خودتان میتواند باعث شود که منفی فکر کنید. راسل بیشاپ، روان ‌شناس آموزشی کالیفرنیا در مقاله ای که برای وب سایت Huffington Post نوشت گفت، بخش هایی از زندگی تان را که دوست دارید تغییر کنند، مثل یک شغل نامتناسب، را شناسایی کنید.

نقش ورزش کردن در مثبت اندیشی


تجربه نشان داده است که افراد ورزشکار روحیه بهتری دارند و می‌توانند به سادگی افکار منفی را از خود دور کنند. البته منظور از ورزشکار بودن این نیست که شما روز و شب خود را در باشگاه‌های ورزشی بگذرانید بلکه منظور این است که قسمتی از زمان خود را به ورزش کردن اختصاص دهید. پیاده‌روی و قدم زدن یکی از بهترین تمرین‌های ذهنی برای رسیدن به مثبت اندیشی است پس سعی کنید روزانه حداقل بیست دقیقه پیاده روی داشته باشید تا بتوانید به یک آرامش ذهنی برسید.

دویدن با موزیک

بسیاری از افراد موفق جهان نیز پیاده روی را جز کارهای روتین روزانه خود می‌دانند و بسیاری از آن‌ها به دلیل مشغله فراوان صبح‌ها بعد از بیدار شدن روی تردمیل پیاده روی می‌کنند.


این محتوای مفید را هم دنبال کنید: چگونگی برخورد با حس مالکیت کودکان


سخن پایانی

در این نوشته در مورد مهارت مثبت اندیشی و روش های تقویت آن سخن گفتیم. همانطور که اشاره کردیم پیاده روی یکی از راه های تمرین و تقویت این مهارت است. البته دقت داشته باشید که پیاده روی صبح‌گاهی نباید به گونه‌ای باشد که انرژی زیادی از شما بگیرد چرا که باعث افت بازدهی در ساعات کاری می‌شود. قدم زدن در شب هنگام نیز یکی دیگر از مواردی است که بسیار موثر است، اگر در نزدیکی منزل یا محل سکونت‌تان امکان پیاده روی شبانه (قبل از خواب) وجود دارد حتما این مورد را امتحان کنید.

حتما بخوانید
از تکنیک شش کلاه تفکر چه می‌دانید؟

 امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا