روانشناسیسبک زندگی

سبک زندگی فعال و غیرفعال | اهمیت ورزش در شیوه زندگی

هر سال حدود پنج میلیون نفر در جهان در نتیجه عوارض ناشی از بی‌تحرکی جان خود را از دست می‌دهند. بی تحرکی جزوی از زندگی پر مشغله ی امروزی بسیاری از افراد است. با سبک زندگی فعال نه تنها از عوارض ناشی از بی تحرکی در امان خواهید بود، بلکه سلامت کلی شما هم به دلیل فعالیت بدنی افزایش می یابد. با ما همراه باشید تا با این مقوله و روش های اجرای آن آشنا شوید.

سبک زندگی فعال و غیرفعال چیست؟

یک زندگی فعال به طور مرتب درگیر فعالیت های بدنی مانند پیاده روی ، دویدن ، دوچرخه سواری ، ورزش و غیره می شود. این تضمین می کند که فرد نه تنها سالم می شود بلکه از زندگی لذت می برد. تفاوت معنی داری بین سبک زندگی بی تحرک و سبک زندگی فعال در موضوعات مرتبط با سلامت نهفته است. برخلاف شرایط سبک زندگی بی تحرک که فرد مستعد ابتلا به تعدادی از بیماری ها باشد ، شیوه زندگی فعال به فرد اجازه می دهد تا در تمام مدت سالم باشد.

برای داشتن یک سبک زندگی فعال سالم ، فرد می تواند درگیر فعالیت هایی باشد که قدرت ، صبر و حتی انعطاف پذیری خود را افزایش می دهد. گاهی اوقات شخص مجبور نیست تمام وقت درگیر تمرینات بدنی باشد ، می تواند عادتهای خاصی باشد که ما را سالم تر می کند. به عنوان مثال ، پیاده روی کمی بیشتر بدون سوار شدن اتوبوس یا بالا رفتن از پله ها بدون گرفتن آسانسور ، نکات ساده ای است که می توان تمرین کرد. همچنین ، هنگامی که یک فرد سبک زندگی فعال دارد ، باعث افزایش رفاه بدن انسان ، کاهش استرس و حتی بیماریهای مزمن می شود.

حتما بخوانید
چگونه می‌توانید از پیاده‌گردی برای سلامتی و تناسب اندام کمک بگیرید؟

سبک زندگی غیرفعال

یک سبک زندگی با نشستن ها و دراز کشیدن های بسیار و بدون ورزش یا با ورزش بسیار کم! امروزه مردم در سرتاسر جهان، وقت بیشتر و بیشتری را صرف فعالیت های نشسته می کنند. بیشترمان در طول اوقات فراغت مان اغلب نشسته ایم. در حال استفاده از یک رایانه یا دستگاه دیگر، تماشای تلویزیون یا بازی با بازی های ویدئویی. بسیاری از مشاغل به صورت نشسته درآمده اند؛ با روزهای طولانی نشسته پشت یک میز.  روشی که اغلب مان برای جابجایی استفاده می کنیم نیاز به نشستن دارد- در اتومبیل، در اتوبوس ها، و در قطار و…

سبک زندگی فعال و غیرفعال چیست؟

از این افراد به دلیل اینکه هیچ فعالیت بدنی را انجام نمی دهند به عنوان سیب زمینی نیمکت نیز گفته می شود. بیماری های قلبی ، چاقی ، اضطراب ، افسردگی ، دیابت ، دردهای کمر برخی از شرایط سلامتی است که چنین افرادی با آن روبرو می شوند. اعتقاد بر این است که در دنیای امروز اکثر مردم دارای سبک زندگی غیر فعال هستند که از داشتن زندگی سالم آنها جلوگیری می کند.

نکات سبک زندگی فعال

داشتن یک سبک زندگی فعال به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید. همچنین برای انجام هر کاری انرژی بیشتری داشته باشید و مشکلات جسمی و بیماری کمتری را تجربه کنید. تغییر در سبک زندگی باعث می‌شود تا شما در هر شرایطی بدون تحمل فشارهای جسمی و روانی، فعالیت کنید. لزومی برای پیچیدگی این فعالیت ها نبوده و فعالیت هایی مانند مدیتیشن از طریق یوگا هم می تواند موثر باشد. در ادامه چند نکته برای داشتن یک سبک زندگی فعال را مرور خواهیم کرد.

حتما بخوانید
مصالح پیش ساخته چیست؟

راحت بگیرید و فعالیت های ساده مانند پیاده روی های سبک انجام دهید

پیاده روی را شروع کنید. فعال تر شدن در زندگی به معنای این نیست که شما باید به دوی ماراتن بپردازید و یا در سالن‌های بدنسازی و با دستگاههای ورزشی فانتزی لاغر و خوش اندام شوید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که با سرعت مناسب خود حرکت کنید و یاد بگیرید که از تحرک لذت ببرید و از وسواس فکری در این زمینه جلوگیری کنید.

پیاده روی تا محل کار

می گویند روزی 10 هزار قدم (حدود 8 کیلومتر) پیاده روی سلامتی شما را تضمین می کند. جالب است بدانید پیدا شدن این عدد، نتیجه یک کمپین بازاریابی در ژاپن در دهه 1960 بود. در حالی که تاریخ برگزاری مسابقات المپیک سال 1964 در توکیو نزدیک می‌شد، یک شرکت ژاپنی دستگاهی اختراع کرد که سرآغاز بازاریابی برای هشیار کردن مردم در ارتباط با سلامتی بود.

این دستگاه مانوپو-کی، خوانده می‌شد و معنی آن به زبان ژاپنی یعنی اندازه‌گیری 10 هزار قدم. مانوپو-کی در حقیقت مراحل ابتدایی یک قدم‌شمار یا گام‌شماربود. این دستگاه بر اساس کار دکتر یوشیرو هاتانو (استادی جوان در دانشگاه بهداشت)، ساخته شده بود. دکتر هاتانو از این نگران بود که ژاپنی‌ها سبک زندگی بدون تحرک آمریکایی‌ها را جذب کنند. به همین دلیل تصمیم گرفت به این که افراد، فعالیت و تحرک بیشتری داشته باشند.

دکتر هاتانو به این نتیجه رسیده بود که اگر بتواند ژاپنی‌ها را متقاعد کند طول راهی را که در روز می روند (و تقریباً برابر با 4 هزار قدم است) را به 10 هزار قدم افزایش دهند، روزانه حدود 500 کالری بیشتر خواهند سوزاند و در نتیجه اضافه وزن پیدا نخواهند کرد. به این ترتیب رژیم «هر روز 10 هزار قدم» خلق شد. اکنون با برنامه های مختلف گوشی به راحتی تعداد قدم های هر روزتان را مشخص خواهید کرد.

حتما بخوانید
کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان

پاداش به خود

دادن پاداش به خودتان برای شروع یک سبک زندگی فعال به شما کمک می کند تا به آن پایبند باشید. به خود چیزی هدیه بدهید که منتظر آن باشید.

نکات سبک زندگی فعال - پاداش به خود

اگر می خواهید از سبک زندگی فعال جدید خود لذت ببرید ، چرا چند لباس ورزشی جدید تهیه نمی کنید؟ آن چکمه های کوهنوردی جدیدی را که به تازگی دیده اید، تهیه کنید یا پس از ورزش، به یک رستوران شیک بروید و چیزی سالم بخورید. با گرفتن پاداش و مثبت اندیشی و توجه به دستاور ها می توانید فعالیت بدنی را کاری ساده و لذت بخش بکنید.

ایستادن بیشتر

سر کار بایستید. مطالعات اخیر نشان می دهد که نشستن طولانی مدت می تواند تأثیر منفی بر سلامت کلی و طول عمر داشته باشد. اگر در جایی کار می کنید که معمولاً ساعتها در روز می نشینید ، گاهی پشت میز ایستاده کار کنید. اگر نیازی به نشستن نیست ، بایستید و از پاها استفاده کنید. در این حالت احتمالاً متوجه تفاوت سطح انرژی خود خواهید شد و در آخر روز به جای احساس خستگی احساس راحتی می کنید. همچنین می‌توانید از میز تردمیل هنگام کار پشت‌میزی استفاده کنید.

سخن پایانی

در این نوشته در مورد سبک زندگی فعال و چگونگی انجام آن سخن گفتیم. به یاد داشته باشید استمرار در فعالیت و ورزش بسیار مهم است. اگر ورزش را به صورت نامرتب انجام دهید از انجام آن سودی نخواهید برد. پس پیشنهاد می شود حتما خودتان را مجبور به انجام فعالیت کنید. با استمرار علاوه بر خواص دیگر ورزش، اعتماد به نفس شما هم افزایش خواهد یافت.

حتما بخوانید
تعهد و مسئولیت پذیری در کودکان

سپاس که در مجله‌ی راه موفقیت همراه ما بودید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا