آشپزیخواص مواد غذایی

بادام زمینی خوشمزه و خواص آن

بادام زمینی یک نوع حبوبات است که ابتدا در آمریکای جنوبی کشت می‌شده است. برخلاف نام‌های مختلفی که بر آن گذاشته شده، این ماده ربطی به مغزها و آجیل‌های درختی ندارد و در دسته حبوبات می‌گنجد. شما از خواص بادام زمینی چه می دانید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با خواص آن بیشتر آشنا شوید.

مواد مغذی بادام زمینی

هر ۱۰۰ گرم بادام زمینی خام شامل این میزان مواد مغذی می‌شود:

کالری: 567

آب: 7 درصد

پروتئین: 25.8 گرم

کربوهیدرات: 16.1 گرم

قند: 4.7 گرم

فیبر: 8.5 گرم

چربی: 49.2 گرم

به ترتیب زیر:

چربی اشباع شده: 6.28 گرم

چربی اشباع نشده: 24.43 گرم

چربی چند اشباع نشده: 15.56 گرم

امگا ۳ : 0 گرم

امگا ۶: 15.56 گرم

چربی ترانس: 0 گرم

چربی

بادام زمینی چربی بالایی دارد و نوعی دانه روغنی محسوب می‌شود. به همین دلیل بخش عمده کشتزارهای آن، به تولید روغن بادام زمینی اختصاص دارند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله خواص عناب را بخوانید.

پروتئین

بادام زمینی منبع خوبی در تامین پروتئین بدن است و تقریبا ۲۲ تا ۳۰ درصد از کل کالری آن را شامل می‌شود. البته بیشترین پروتئین موجود در این ماده از نوعی است که می‌توانند برای برخی از افراد به شدت حساسیت زا باشند و جانشان را به خطر بیندازد.

کربوهیدرات

بادام زمینی میزان کمی کربوهیدرات دارد و فقط ۱۳ تا ۱۶ درصد از کل وزن آن را شامل می‌شود. کربوهیدرات پایین و پروتئین، چربی و فیبر بالا موجب شده که شاخص گلیسمی آن خیلی پایین باشد؛ شاخصی که سرعت ورود کربوهیدرات به جریان خون را پس از وعده غذایی اندازه‌گیری می‌کند. پایین بودن این شاخص، برای افراد دیابتی بسیار اهمیت دارد.

حتما بخوانید
رژیم بدون کربوهیدرات چیست؟ + معرفی ۱۱ ماده‌ی غذایی که در رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات باید حذف کنید
بادام زمینی

فولات: ویتامین B9 ، فولات یا اسید فولیک هم نقشی حیاتی در بدن دارد، به ویژه در دوران بارداری.

منگنز: عنصری است که در آب و اغلب غذاها یافت می‌شود.

ویتامین E: آنتی اکسیدانی قوی که به مقدار بالایی در غذاهای چرب موجود است.

تیامین: ویتامین B1 یا تیامین به سلول‌های بدن شما کمک می‌کند تا کربوهیدرات‌ها را به انرژی تبدیل کند. بنابراین برای عملکرد قلب، ماهیچه‌ها و دستگاه عصبی بسیار حیاتی است.

فسفر: این ماده سرشار از فسفر است؛ عنصری که نقشی اساسی در رشد بافت‌ بدن و محافظت از آن ایفا می‌کند.

خواص بادام زمینی

بادام زمینی سرشار از پروتئین، ویتامین‌ و مواد مغذی است. در ادامه برخی از خواص مهم این مغز را بررسی خواهیم کرد.

کاهش وزن

مطالعات گسترده‌ای در زمینه ارتباط بادام زمینی با کاهش وزن صورت گرفته است. علی رغم چربی و کالری موجود در آن، این ماده تاثیری روی افزایش وزن ندارد و مصرف آن کمک می‌کند تا فرد به وزن متناسب‌تری برسد و احتمال ابتلا به چاقی مرضی او کاهش بیابد. البته این نتایج در تحقیقات مشاهده‌ای به دست آمده‌اند و براساس آن‌ها نمی‌توان رابطه عّلی میان این دو را اثبات کرد.

لاغری باب بادام زمینی

با این حال نتایج یک پژوهش روی سلامت زنان نشان داده است که با جایگزین کردن آن با سایر منابع چربی، این زنان طی ۶ ماه توانستند به ۳ کیلوگرم کاهش وزن برسند.

دلایل لاغرکنندگی بادام زمینی

عوامل مختلفی باعث شده‌اند که بادام زمینی، یک ماده مناسب برای رژیم غذایی لاغری محسوب شود:

– بادام زمینی در مقایسه با سایر تنقلات، بیشتر ایجاد حس سیری می‌کند و به همین دلیل مصرف غذا را کاهش می‌دهد.

حتما بخوانید
رژیم سم زدایی چیست و چگونه آن را اجرا کنیم؟ + معرفی 8 روش برای جوانسازی بدن

– اگر تمام بادام زمینی‌های به طور کامل جویده نشود، بخشی از آن‌ بدون جذب شدن به بدن، توسط دستگاه گوارشی دفع می‌شود.

– پروتئین و چربی اشباع نشدۀ موجود در این اسنک خوشمزه می‌تواند به چربی سوزی کمک کند.

پیشگیری از سرطان

امروزه متاسفانه به دلایل مختلفی آمار ابتلا به سرطان افزایش یافته و خیلی از افراد به دنبال راهی برای پیشگیری از این بیماری هستند. یکی از مواد مفیدی که می‌تواند تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کند بادام زمینی است. این نوع از حبوبات به دلیل برخورداری از ویتامین‌ها، چربی‌های اشباع نشده و مواد معدنی خاص خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد و علاوه بر این انرژی مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت‌های روزمره را تامین می‌کند. پس اهمیت مصرف آن را جدی بگیرید و از خوردن آن غافل نشوید.

پاکسازی پوست

مشکلات پوستی یکی از مسائلی است که بیشتر افراد بخصوص خانم‌ها با آن روبرو هستند. همان طور که می‌دانید بادام زمینی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از همین رو برای پوست بسیار مفید است.

کره بادام‌زمین و پاکسازی پوست

 استفاده از بادام به صورت کره آن یا روغن آن می‌تواند باعث شادابی و جوانسازی پوست شده و شما را از خرید داروهای مختلف پوستی و شیمیایی بی‌نیاز کند.

کاهش کلسترول خون

بادام زمینی ترکیباتی مشابه با کلسترول دارد. اسم این ماده فیتواسترول بوده و فقط از نظر ساختاری شبیه به کلسترول است. با استفاده از این خاصیت دیگر نگران کلسترول خون خود نخواهید بود و نیازی نیست که از داروهای شیمیایی مختلف برای کاهش کلسترول خونتان استفاده کنید.

کاهش خطر سکته مغزی

یکی دیگر از فواید بادام زمینی کاهش خطر سکته مغزی است. تحقیقات نشان داده است که رسوراترول موجود در آن خطر سکته مغزی را از طریق تغییر مکانیسم‌های مولکولی در رگ‌های خونی تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این ماده علاوه بر این با افزایش تولید هورمون اکسید نیتریک سبب کاهش فشار خون و گشاد شدن عروق می‌گردد.

حتما بخوانید
آموزش طرز تهیه چند مدل غذا با بادمجان + دستور تهیه + معرفی 6 مدل غذا با بادمجان

مصرف زیاد بادام زمینی ممنوع!

حساسیت بادام زمینی

بادام زمینی یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع حساسیت غذایی محسوب می‌شود و در آمریکا تقریبا ۱ درصد جمعیت را شامل می‌شود.

بادام زمینی ممنوع

حساسیت به این اسنک خوشمزه به صورت بالقوه می‌تواند جان فرد را به خطر بیندازد و تاثیرات منفی شدیدی ایجاد کند.

غیر از حساسیت‌زایی، مصرف بادام زمینی عوارض جانبی زیادی ندارد اما با اینحال باید چند نکته را ملاحظه کرد:

مسمومیت با آفلاتوکسین

بادام زمینی گاهی ممکن است به نوعی کپک آلوده شود که آفلاتوکسین تولید می‌کند. اصلی‌ترین نشانه‌های مسمومیت با آفلاتوکسین شامل کاهش اشتها و زردی چشم می‌‌‌شود که نشان‌دهنده اختلالی در عملکرد کبد است.

مسمومیت شدید با آفلاتوکسین ممکن است منجر به نارسایی کبد و سرطان کبد شود.  

خطر آلودگی به آفلاتوکسین به نحوه نگهداری آن مربوط می‌شود. قرار دادن بادام زمینی‌ها در محیط گرم و مرطوب به ویژه در مناطق گرمسیری ممکن است خطر این نوع آلودگی را افزایش دهد.

خشک کردن بادام زمینی‌ها پس از کشت، و دوری از محیط گرم و مرطوب می‌تواند از تولید آفلاتوکسین جلوگیری کند.

ضدمغذی‌ها

بادام زمینی‌ حاوی چندین ضدمغذی است که می‌تواند به طور قابل توجهی از جذب مواد مغذی و ارزش‌های غذایی در بدن فرد جلوگیری کند. یکی از این ضدمغذی‌ها اسید فیتیک است.

اسید فیتیک در تمام دانه‌های خوراکی از جمله مغزها، غلات و حبوبات یافت می‌شود. در بادام زمینی، بین ۰٫۲ تا ۴٫۵ درصد اسید فیتیک موجود است. اسید فیتیک از جذب آهن و زینک موجود در آن بازداری می‌کند و ازرش غذایی این ماده را کمی کاهش می‌دهد.

بادام زمینی

البته این موضوع برای افرادی که از برنامه غذایی متعادل با میزان مناسبی از گوشت برخوردار هستند موجب نگرانی نیست اما ممکن است در کشورهای در حال توسعه که عمده منابع غذایی‌ شامل غلات و حبوبات می‌شود، موضوع نگران‌کننده‌ای باشد.

حتما بخوانید
خواص جوانه گندم برای سلامتی چیست؟ + آشنایی با جادویی‌ترین خواص جوانه گندم برای سلامت بدن

سخن پایانی

در این نوشتار درباره بادام زمینی و خواص آن صحبت کردیم. دانستیم که این اسنک برخلاف تصور ما از خانواده حبوبات است. اگر یکی از طرفداران کره ی آن هستید، به خوردن متعادلش ادامه دهید. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا