روانشناسیسبک زندگی

تمرکز “اسلحه ای قدرتمند برای موفقیت”

تمرکز

در دنیای پرمشغله امروزی، حواس‌پرتی‌های مداوم تمرکز را به کار دشواری تبدیل کرده است. اگر می‌خواهید روی اهداف خود در زندگی یا کار تمرکز کنید، این نوشته آن چیزی است که نیاز دارید بدانید.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: مدیتیشن (مراقبه) “فعالیتی برای شناخت خود”


تعریف تمرکز

تمرکز به فرآیند حفظ و نگهداری حواس و توجه به روی یک موضوع خاص گفته می‌شود. تمرکز توانایی انجام یک کار خاص در لحظه، به جای از این شاخه به آن شاخه پردیدن است. در این حالت، تمام توجه فرد بر روی یک فکر و ایده خاص متمرکز می‌شود و فرد چیزهای دیگر را فراموش می‌کند. بعد از انجام این فرایند، ذهن کاملاً متمرکز شده و تنها یک فکر واحد مغز را اشغال می‌کند. تمام انرژی ذهن بر روی یک فکر جمع می‌شود.‌

اهمیت افزایش تمرکز و داشتن تمرکز بالا

در ادامه با تمام فوایدی که داشتن تمرکز در زندگی شما دارد آشنا میشوید و اهمیت آن را در می یابید.

  • افزایش آگاهی درونی: تمرکز کردن به شما کمک میکند که آگاهی درونی خود را افزایش دهید و به خوبی تشخیص دهید که چه چیزی را واقعا میخواهید و چه احساسی دارید.
  • از بین بردن افکار منفی: با بالا بردن تمرکز و آگاهی درونی، میتوانید از افکار منفی و خودسرزنشگر رها شوید و به افزایش اعتماد به نفس خود کمک کنید. در حقیقت شما با خودتان بیشتر آشنا میشوید و بیشتر از قبل زندگی خودتان را خواهید کرد.
  • افزایش قدرت خلاقیت: تمرکز باعث افزایش قدرت قوه خلاقیت شما میشود و به استعداد یابی شما کمک می کند. چرا که میتوانید با توجه کافی بر روی مسائل کار کنید و ایده های جدیدی را عملی کنید.
  • برنامه ریزی زمانی: میتوانید جلوی کمبود زمان را بگیرید و به خوبی بر برنامه ریزی های خود پایبند بمانید.
  • ساده سازی مشکلات و حل آن ها: با تمرکز روی مشکلات و مسائل میتوانید راحت تر آن ها را برطرف کنید و راه حل های بهتری برایشان پیدا کنید.
راه های افزایش تمرکز
  • افزایش قدرت تصمیم گیری: باعث میشود تصمیمات بهتری در زندگی بگیرید و همه جوانب را برای تصمیم های خود در نظر بگیرید.
  • تجربه آرامش در زندگی: آرامش بیشتری را در زندگی تجربه میکنید.
  • تقویت حافظه: به تقویت حافظه شما کمک میکند.
  • تقویت قدرت یادگیری: قدرت یادگیری شما را افزایش میدهد و باعث میشود در درس و تحصیل خود موفق تر باشید.
  • روابط اجتماعی قوی: با داشتن تمرکز و توجه کافی در مکالمه های خود، به بهبود روابط اجتماعی خود کمک میکنید.
حتما بخوانید
خرید آپارتمان در باشاک شهیر و ایوب سلطان استانبول ترکیه

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: مثبت اندیشی “مهارتی برای درخشان کردن زندگی!”


عوامل هواس پرتی و بر هم زدن تمرکز

در برهم زدن تمرکز حواس دو عامل درونی و بیرونی نقش دارند:

  • عامل درونی: یکی از مهم‌ترین عللی که باعث می‌شود ما نتوانیم تمرکز کنیم خاطرات و اتفاقی است که حین کارها پیش می‌آید. ذهن ما نمی‌خواهد درباره موضوعی که علاقه ندارد تفکر و مطالعه کند. پس برای همین با فکر کردن به چیزهای دیگر سعی می‌کند حواس ما را پرت موضوعی کند که دوست داریم درباره آن فکر کنیم. این اتفاق ممکن است برای هر کسی بی‌افتد، تنها کاری که باید بکنید این است که از کنار آن‌ها ساده رد شوید و ذهن خودتان را مشغول آن‌ها نکنید. در بخش تکنیک‌های افزایش تمرکز بیشتر درباره راهکارهای کنترل این عامل درونی توضیح داده‌ایم. 
عوامل بیرونی بر هم زدن تمرکز
  • عوامل بیرونی: صداهایی که هیچ وقت انتظارشان را نداریم همیشه در کمین ما هستند. برای جلوگیری از این صداها، می‌تواند پنجره اتاقی که در آن مطالعه می‌کنید را ببندید. یا این که اگر این امکان برایتان فراهم نیست، از هدفون استفاده کنید. یک موسیقی ملایم بگذارید تا از صداهای مزاحم رها شوید. در کل هر چیزی مثل تلفن همراه، سر و صدای بیرون، بازی کردن بچه‌ها در کوچه و… حواستان پرت می‌کند را از خودتان دور کنید. زندگی مثل یک معامله است. برای این که چیزی را به دست بیاورید باید یکسری از داشته‌های خودتان را بدهید. تمرکز می‌خواهید، باید خوشی‌های و لذت‌های الآن خودتان را فدا کنید.

درباره‌ی برنج آبکش ایرانی چه می دانید؟

حتما بخوانید
درباره مفهوم چاکرا بیشتر بدانید

تمرین های افزایش تمرکز

تمرین های زیر برای افزایش تمرکز شما پیشنهاد می شود.

دوری از چندوظیفگی

شاید چندکاره‌ها شمایل ابرقهرمان‌ها را داشته باشند، اما بهای سنگینی را در این راه می‌پردازند؛ متمرکز نبودن!

مطالعات دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۰۹ این موضوع را تایید می‌کند. در این پژوهش از میان ۱۰۰ دانشجو، ۵۰ نفر ادعا کردند که حین انجام کارها، رسانه‌های مختلف اجتماعی را رصد می‌کنند.
پس از بررسی دایره‌ی توجه، ظرفیت حافظه و توانایی گذر از کاری به کار دیگر مشخص شد چندکاره‌ها نتایج بسیار ضعیفی در این موارد کسب کرده‌اند.

ورزش

با انجام ورزش های زیر تمرکز خود را افزایش دهید:

  • ورزش های هوازی مانند دو، ترکیباتی را ایجاد میکند که باعث تقویت و محافظت نورونها یا رشته مغزی میشوند و همچنین بر بخشی از مغز که وظیفه ذخیره خاطرات را برعهده دارد مفید است.
  • هر روز یک وعده پیاده روی سریع حدود نیم ساعت به شما کمک میکند ذهنتان را مرتب کنید و خونرسانی به قلبتان را افزایش دهد.
  • یوگا موجب کاهش استرس شما میشود. پایین بودن استرس تمرکز را بالا میبرد. بنابراین، یوگا می تواند به کاهش استرس و افزایش تمرکز کمک کند.

جهت آگاهی: آنچه درباره ی افسردگی باید بدانید


تمرین های افزایش تمرکز- مراقبه یا مدیتیشن

مراقبه روش مطمئنی برای تقویت تمرکز حواس است. زیرا همه‌ی آنچه در حین مراقبه انجام می‌دهیم، تمرین تمرکز است.

مراقبه یا مدیتیشن

پژوهش‌های علمی هم این را تایید می‌کنند. مطالعه‌ی دانشگاه کالیفرنیای شمالی نشان داده است دانشجویانی که به مدت ۲۰ دقیقه در روز و ۴ روز در هفته مراقبه می‌کرده‌اند، به نتایج بهتری در آزمون‌های شناختی رسیده‌اند.

حتما بخوانید
خشم و عصبانیت چیست؟ + بررسی انواع خشم + معرفی راهکار برای کنترل خشم و عصبانیت

رژیم غذایی

مواد زیر در رژیم غذایی بر تمرکز شما موثر هستند:

  • نقش مكمل‌ها و ويتامين‌ها و مواد معدنی را بر تمرکز و افزایش قدرت مغز نيز ناديده گرفت. ویتامین ها و منابعی سرشار از ويتامين‌های B، C، E، بتاكاروتن و منيزيم همگی مكمل‌های قوی برای تقويت مغز هستند.
  • شكلات تلخ خواص آنتی اكسيدانی فوق العاده‌ای دارد و حاوی محرك‌های طبيعی مثل كافئين است كه می‌تواند تمركز و قدرت توجه را بالا ببرد.
  • آجیل منبع سرشاری از ویتامین E است .مصرف روزانه آجیل باعث کاهش افت فرایندهای شناختی می شود و در نهایت باعث افزایش تمرکز می شود .
  • ماهی یک منبع غنی و سرشار از پروتدین و اسید چرب امگا 3 است ،که نقش حیاتی در افزایش حافظه و توجه بازی می کند.
  • کافئین از جمله مواد غذایی است که باعث افزایش انرژی ،هشیاری و تمرکز می شود .مواد موجود در قهوه ، شکلات ها و نوشابه های انرژی زا باعث افزایش تمرکز میشود.

این محتوای مفید را هم دنبال کنید: درباره ی تاثیر تغذیه بر سلامت روان فرد چه می دانید؟


سخن پایانی

در این نوشته در مورد تمرکز و تمرین هایی جهت افزایش تمرکز سخن گفتیم. زمان بندی خاصی براي انجام این تمرینات پیشنهاد نمی شود، زیرا اگر به شما گفته شود که باید در مدت یک هفته تمرینی را تکمیل کنید و به آن مسلط شوید و شما از عهده این کار بر نیایید، ممکن است ناامید شوید و یا گاهی امکان دارد براي به پایان رساندن تمرین در زمان تعيين شده ، آن را بطور کامل و درست انجام ندهید. به خاطر بسپارید که گاه روزها، هفته ها و حتی ماه ها تمرین مستمر لازم است تا به این مهارت ها مسلط شوید.

حتما بخوانید
از تکنیک صندلی خالی چه می‌دانید؟

سپاس که در مجله‌ی راه موفقیت همراه ما بودید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا