سبک زندگی

۱۰نکته کلیدی برای چیدمان بهتر منزل

خراسان/ تا به حال توجه کرده ايد که برخي افراد با حداقل امکانات و فضا طرح هاي جذابي براي چيدمان منزل خود اجرا مي‌کنند؟ وسايل اضافه را در اتاق استراحت قرار دهيد خانه را زياد با وسايل شلوغ نکنيد تا فضا براي مانور داشته باشيد.اين کار براي افرادي که مي‌خواهند از بودجه کم استفاده کنند،مناسب است در واقع لازم نيست همه فضاي خانه را با وسايل پر کنيد. بودجه را صرف وسايل زياد نکنيد بلکه صرف وسايل با کيفيت کنيد. پوستر را در ارتفاع دست آويزان کنيد در گالري‌ها و موزه‌ها پوستر را در وسط و مرکز 57 اينچ تا60 اينچ آويزان مي‌کنند. (چشم متوسط انسان‌ها سطح 577 اينچ مي‌بيند.) چطور وسايل را با فرش تنظيم کنيد سه راه براي تنظيم وسايل با فرش وجود دارد. فرش به اندازه کافي بزرگ باشد تا همه سطح زمين را بگيرد، اين کار باعث مي‌شود که منزل مجلل تر به‌نظر بيايد. مي‌توانيد 12 تا 18 اينچ سطح زمين را خالي بگذاريد. اگر اتاق کوچکي داريد، پهن‌کردن يک فرش بهترين انتخاب است تا پهن‌کردن قاليچه‌هاي کوچک. فقط پايه‌هاي جلويي صندلي‌ها را روي فرش قرار دهيد. جلب توجه کنيد وسايلي که جلب توجه مي کند مي تواند يک هود زيبا در آشپزخانه باشد يا يک اثر هنري در اتاق نشيمن يا يک تابلو در اتاق خواب؛ چيزهايي را انتخاب کنيد که جلب توجه مي‌کنند؛ مثل شومينه و چراغ. سوي ديد را در نظر بگيريد جلب توجه از هر اتاق به اتاق ديگر متفاوت است. بهترين گزينه براي جلب توجه ديگران، ورودي خانه است چون هر شخصي در ابتدا ورودي منزل را تماشا مي‌کند. کنار گذاشتن برخي وسايل اگر وسايلتان با هم تطبيق ندارد از آن استفاده نکنيد، آن را کنار بگذاريد شايد جاي ديگر به کارتان آمد، مثلا شايد زماني منزل خود را تغيير دهيد و به جاي بزرگ‌تر نقل مکان کنيد. مقياس وسيله‌اي که در مغازه خوب به‌نظر مي‌آيد ممکن است در منزل شما مثل فيلي در يک اتاق باشد يا ممکن است خيلي کوچک باشد؛ بنابراين مقياس خيلي مهم است. اضافه کردن لامپ در آشپزخانه کابينت‌ها با چراغ است و همه چراغ‌ها در ساخت يکي نيستند و نور متفاوت دارند و همين چراغ‌ها جلب توجه زيادي مي‌کنند. ايجاد درخشندگي با وسايل متناسب بستگي به سليقه شما دارد که از چه وسايلي براي چيدمان استفاده کنيد. هر چه بيشتر سعي کنيد نتيجه بهتري هم مي‌گيريد. هماهنگي وسايلي که با هم متناسب نيستند جلوه زيبايي به منزل نمي‌دهد؛ مثل صندلي مربعي يا يک قفسه کتاب و يک لوستر بزرگ در يک اتاق منظم نتيجه خيلي رضايت بخشي ندارد. همه خلاقيت‌هايي را که بر حسب علاقه است، کنار بگذاريد راهنماداشتن باعث يک شروع خوب مي‌شود حتي اگر بعضي وسايل با فضا سازگار نباشد.


فهرست مطالب


۱۰نکته کلیدی برای چیدمان بهتر منزل

توصیه هایی کاربردی برای چیدمان منزل

یک باره تمام مبلمان خود را خریداری نکنید!

برای جلوگیری از پشیمانی بهترین کاری که باید انجام دهید این است که فهرستی از اقلام عمده ای که نیاز دارید را تهیه کنید و آنها را طبق اولویت بندی خریداری کنید. اگر به شدت به یک مبل نیاز دارید، یکی را با دقت انتخاب کنید، اما میزهای جانبی، صندلی و همه چیزهای دیگر را در همان زمان خریداری نکنید. خیلی بهتر است که زمان بیشتری صرف کنید تا شتابزده موارد اشتباهی را انتخاب کنید که منجر به پشیمانی شود.

سعی نکنید فضا را خیلی سریع پر کنید!

تزئین دکوراسیون و چیدمان هرخانه ای کمی شبیه به درست کردن پازل است و عجله در آن می تواند منجر به پشیمانی شود و این فقط در مورد مبلمان نیست، برای قالیچه، نورپردازی و لوازم جانبی نیز بهترین راهکار این است که صبر کنید و قطعات پازل را کم کم و طبق نیازهایی که در گذر زمان متوجه می شوید تکمیل نمایید این علاوه بر زیبایی بیشتر به شما کمک خواهد کرد تا تعیین کنید چه میزان می توانید هزینه کنید و چه مواردی در اولویت هستند.

همه لوازم منزل خود را از یک مکان خریداری نکنید!

یکی از قوانین اصلی دکوراسیون این است که شما نباید همه چیز را از یک مکان خریداری کنید – زیرا قطعا دکوراسیون منزلی که قدم به قدم و طبق سلیقه شما چیدمان شده با مبلمانی که در طول زمان از مکان های مختلف گردآوری شده می تواند یادآور خاطره یا سفری که به مکانی داشته اید باشد یا هدیه ای که شخصی برایتان آورده اما خرید از یک فروشگاه و مبلمانی که در آن چیده شده نشان از سلیقه فروشنده است و سبک شخصی شما را نشان نمی دهد به همین دلیل احتمال اینکه در گذر زمان برایتان یکنواخت و کسل کننده شوند بسیار زیاد است.

فقط از اقلام ارزان قیمت استفاده نکنید!

اکثر افرادی که به تازگی آپارتمان خودشان را می گیرند به دلیل هزینه های بالا در محدودیت مالی قرار می گیرند به همین سبب سعی می کنند از اجناس ارزان قیمت تری استفاده کنند اما مهم است که به کیفیت به ویژه در خرید مبلمان اصلی اهمیت دهید اگرچه این اولین مکان زندگی شماست اما بدان معنا نیست که شما نباید عمر طولانی را در اقلام مورد توجه قرار دهید به عنوان مثال، هنگامی خرید مبل از مبلمان کیفیت پایین به امید اینکه در آینده ای نه چندان دور جایگزین خواهند شد اجتناب نمایید و از این طریق در هزینه های آینده صرفه جویی نمایید.

در واقع دراستفاده از بودجه خود محتاط باشید اما صرفا به خاطر هزینه از مبلمان مورد نظر و با کیفیت صرف نظر نکنید بهترین راهکار تعادل بخشیدن به تمامی اقلام مورد نیاز و اولویت بندی برای هزینه آن هاست.

۱۰نکته کلیدی برای چیدمان بهتر منزل

چطور وسایل را با فرش تنظیم کنیم?

اگر از دوست داران سبک مینیمال و فضای ساده هستید، بهتر است فرش و مبل خود را یک رنگ انتخاب کنید. برای مثال، در زمان ست کردن فرش ۱۲۰۰ شانه با مبل طوسی، بید توجه کنید که رنگ مبل تان را با همان رنگ یا اندکی اختلاف خریداری کنید. دیگر لوازم دکوراسیون مثل مجسمه یا آباژور و کوسن را با رنگ های متضاد تنوع ببخشید.

اگر برای تغییر دکوراسیون خود، فرش چند رنگ خریدید. در این حالت، تنوع رنگ زیادی دارید تا بتوانید لوازم را با یکی از رنگ ها ست کنید، فرش چند رنگ با هر مبل و پرده ای به راحتی ست می شود. بهترین رنگ فرش پذیرایی را میتوان بهترین رنگ قابل ست شدن با وسایل منزل دانست

۱۰نکته کلیدی برای چیدمان بهتر منزل

ست کردن فرش و وسایل با رنگ متضاد:

ترکیب رنگ های متضاد همیشه جذاب است. برای این کار باید هارمونی و مفهوم رنگ ها را بشناسید. برای مثال، رنگ کرم بهترین رنگ فرش پذیرایی است و در دکوراسیون، انرژی، نشاط و شادی به ارمغان می آورد. یا رنگ هایی چون قهوه ای، طوسی، سفید، سیاه و… جزو رنگ های خنثی شناخته می شوند و با بیشتر رنگ ها به راحتی ست می شوند.

هماهنگی سبک و نوع لوازم با فرش:

یکی دیگر از اصول ست کردن فرش با وسایل منزل، هماهنگ بودن سبک و مدل لوازم با فرش است. مثلا اگر سبک مبلمان خانه شما سلطنتی و استیل است می توانید از فرش های ۱۲۰۰ شانه با طراحی جدید استفاده کنید. اما در دکوراسیون مینیمال، فرش جدید ۱۴۰۲ با طرح مدرن و فانتزی، جذاب تر است.

چگونه فرش را با وسایل منزل ست کنیم؟

برای این کار باید فرشی با رنگ چشمگیر انتخاب کنید تا نظر بیننده را بسیار به خود جلب کند. برای اینکه فرش را به مرکز کانونی خانه تبدیل کنید، از رنگ های خنثی اجتناب کنید. قرمز گزینه مناسبی است، چون به هر فضایی سرزندگی و جنب و جوش می دهد. انتخاب فرش خشتی قرمز رنگ، می تواند طرح منحصر به فردی به اتاق باشد. البته بهترین رنگ فرش پذیرایی، می توانید از نقشه و رنگ های مدرن تر برای دیزاین داخلی خانه استفاده نمایید.

۱۰نکته کلیدی برای چیدمان بهتر منزل

در پهن کردن فرش به این نکات توجه کنید.

۱. هیچ پایه‌ای روی فرش نباشد

اگر شما هم تمایل به استفاده از قالیچه‌های کوچک با طرح‌های برجسته دارید، مبلمانتان را طوری بچینید که هیچ کدام از پایه‌ها روی قالیچه یا فرش کوچتان قرار نگیرد، این کار باعث بیشتر دیده شدن قالیچه می‌شود.

۲. پایه‌های جلویی مبل روی فرش و پایه‌های عقبی روی زمین باشد.

نیازی نیست که حتما فضای بزرگی در اختیار داشته باشید، تنها کافیست به اندازه فرش و نحوه انداختن آن توجه کنید چرا که اگر با فضای شما متناسب نباشد، مبلمانتان بیش از حد معمول از هم فاصله می‌گیرند.

۳. قانون 45 سانت فاصله فرش با دیوار

دقت کنید فرشی را که می‌خواهید پهن کنید حداقل 45 سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشد، اما اگر فضا به اندازه کافی بزرگ نیست، فرش را جوری پهن کنید که 20 تا 25 سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشد. این طرح در خانه‌های کوچک بیشتر جلوه می‌کند.

۴. به هیچ عنوان کل خانه را با فرش پر نکنید.

در بیشتر خانه‌های امروزی از کف‌پوش‌ها و سرامیک‌ها برای بخش‌های مختلف خانه استفاده می‌شود؛ بنابراین برای ایجاد فضایی مدرن، نحوه انداختن فرش روی سرامیک باید به گونه‌ای باشد که بین دیوار و فرش فاصله وجود داشته باشد. در واقع فرش باید نسبت به متراژ خانه‌تان کوچک تر باشد تا کفپوش هم بیشتر خودنمایی کند.

چیدن قاب ها در دکوراسیون باید چگونه باشد؟

چیدن قاب ها در دکوراسیون باید چگونه باشد؟

وجود قاب‌ها با تصاویر هماهنگ با دکوراسیون منزل و سلیقه‌تان می‌توانند هر محیطی را جذاب‌تر کنند. اما یادتان باشد که نباید بی‌گدار به آب بزنید و میخ‌ها را بی‌دقت بر دل تمیز دیوار بکوبید؛ چون ترمیم و اصلاح جای میخ‌ها سخت است و جلوه دیوار را به‌شدت مخدوش می‌کند. مراحل زیر را در نصب قاب به خاطر بسپارید:

شیوه چیدمان قاب‌ها یا قاب روی دیوار را از قبل تعیین کنید.

قاب مناسب را انتخاب کنید.

به‌صورت حدودی، جای قاب را روی دیوار تنظیم کنید.

میخ را به دیوار بکوبید و پروژه را تمام کنید.

۱. انتخاب چیدمان قاب روی دیوار

شیوه چیدمان قاب‌ها به سلیقه و نوع دیوارتان بستگی دارد؛ اما تعیین آن، گام نخستین در مسیر نصب قاب است؛ یعنی زمانی که می‌خواهید به نصب و قراردادن قاب روی دیوار منزل یا هر مکان دیگری فکر کنید، باید دورنما و چشم‌اندازی از تعداد و شکل چیدن قاب‌های دیوار داشته باشید. این دید به شما کمک می‌کند گزینه‌ای مناسب را بخرید و دکوراسیون دیوار را به بهترین شکل انجام بدهید.

۲. انتخاب قاب مناسب

قاب مناسب هم یعنی قابی که با سبک دکوراسیون محیط هماهنگ است. قاب‌ها در جنس‌های مختلف و شکل‌های گوناگونی به بازار عرضه می‌شوند: قاب‌های چوبی، استیل، پلاستیک و… . پس بنا به سبک دکوراسیون محیط، باید قابی انتخاب کنید که با فضا و محیط هماهنگ باشد.

۳. قراردادن قاب بالای مبل

یکی از نکات رایج در استفاده از تصاویر و تابلوهای مختلف روی دیوار، این است که قاب را طوری روی دیوار بگذارید که همهٔ افراد با قدی متوسط بتوانند دید خوبی به آن داشته باشند؛ یعنی زاویه دید افراد نسبت به قاب، طوری باشد که برای تماشای آن، نیازی به بلندکردن سرشان به‌سمت بالای دیوار یا پایین‌گرفتن سر برای داشتن دیدی دقیق به تصویر نباشد.

۴. درنظرگرفتن نقاط کانونی و نصب قاب‌های مختلف

یکی دیگر از روش‌های نصب قاب، گذاشتن قاب‌هایی با طرح‌ها و شکل‌های مختلف و البته اندازه‌های گوناگون در کنار یکدیگر است. با این روش می‌توانید دیواری متنوع و جالب به وجود بیاورید. اما در این مورد هم باید سعی کنید قاب‌های چشم‌نوازتر و شاخص‌تر را در مرکز و نقطه کانونی دیوار قرار بدهید و باقی قاب‌ها را در اطراف آن بگذارید.

۵. کنار هم قرار دادن تصادفی و بی‌نظم قاب‌ها

یادتان باشد که گاهی‌ اوقات وجود نوعی بی‌نظمی در چیدمان قاب‌های ریز و درشت هم می‌تواند ایده خوبی برای نصب قاب‌ها باشد؛ مثلا اگر چندین قاب بزرگ و کوچک دارید که ازنظر معنا و محتوای درون قاب به هم شباهت دارند، امکان چیدن آنها به شکلی تصادفی در کنار یکدیگر هم می‌تواند منظره زیبایی روی دیوار به وجود بیاورد.

۶. نصب سه قاب در کنار هم

در قسمت‌های قبلی، از نصب قاب‌هایی با تعداد زوج گفته شد. برای اینکه قاب‌های زوج کنار هم باشند، باید همهٔ آنها را با فاصله‌ای اندک در قالب مجموعه‌ای نصب کنید که نهایتا شکل یک مربع یا مستطیل بزرگ است. اما اگر تعدادی قاب دارید که عددشان فرد است، چه باید کرد؟ بهترین ایده در این مواقع، گذاشتن قاب‌ها در کنار یکدیگر با فاصله‌ای اندک در ردیفی افقی است.

چیدن قاب ها در دکوراسیون باید چگونه باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا