نماد سایت راه موفقیت

تمرکز “اسلحه ای قدرتمند برای موفقیت”

تمرکز

در دنیای پرمشغله امروزی، حواس‌پرتی‌های مداوم تمرکز را به کار دشواری تبدیل کرده است. اگر می‌خواهید روی اهداف خود در زندگی یا کار تمرکز کنید، این نوشته آن چیزی است که نیاز دارید بدانید.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: مدیتیشن (مراقبه) “فعالیتی برای شناخت خود”


تعریف تمرکز

تمرکز به فرآیند حفظ و نگهداری حواس و توجه به روی یک موضوع خاص گفته می‌شود. تمرکز توانایی انجام یک کار خاص در لحظه، به جای از این شاخه به آن شاخه پردیدن است. در این حالت، تمام توجه فرد بر روی یک فکر و ایده خاص متمرکز می‌شود و فرد چیزهای دیگر را فراموش می‌کند. بعد از انجام این فرایند، ذهن کاملاً متمرکز شده و تنها یک فکر واحد مغز را اشغال می‌کند. تمام انرژی ذهن بر روی یک فکر جمع می‌شود.‌

اهمیت افزایش تمرکز و داشتن تمرکز بالا

در ادامه با تمام فوایدی که داشتن تمرکز در زندگی شما دارد آشنا میشوید و اهمیت آن را در می یابید.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: مثبت اندیشی “مهارتی برای درخشان کردن زندگی!”


عوامل هواس پرتی و بر هم زدن تمرکز

در برهم زدن تمرکز حواس دو عامل درونی و بیرونی نقش دارند:


درباره‌ی برنج آبکش ایرانی چه می دانید؟


تمرین های افزایش تمرکز

تمرین های زیر برای افزایش تمرکز شما پیشنهاد می شود.

دوری از چندوظیفگی

شاید چندکاره‌ها شمایل ابرقهرمان‌ها را داشته باشند، اما بهای سنگینی را در این راه می‌پردازند؛ متمرکز نبودن!

مطالعات دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۰۹ این موضوع را تایید می‌کند. در این پژوهش از میان ۱۰۰ دانشجو، ۵۰ نفر ادعا کردند که حین انجام کارها، رسانه‌های مختلف اجتماعی را رصد می‌کنند.
پس از بررسی دایره‌ی توجه، ظرفیت حافظه و توانایی گذر از کاری به کار دیگر مشخص شد چندکاره‌ها نتایج بسیار ضعیفی در این موارد کسب کرده‌اند.

ورزش

با انجام ورزش های زیر تمرکز خود را افزایش دهید:


جهت آگاهی: آنچه درباره ی افسردگی باید بدانید


تمرین های افزایش تمرکز- مراقبه یا مدیتیشن

مراقبه روش مطمئنی برای تقویت تمرکز حواس است. زیرا همه‌ی آنچه در حین مراقبه انجام می‌دهیم، تمرین تمرکز است.

پژوهش‌های علمی هم این را تایید می‌کنند. مطالعه‌ی دانشگاه کالیفرنیای شمالی نشان داده است دانشجویانی که به مدت ۲۰ دقیقه در روز و ۴ روز در هفته مراقبه می‌کرده‌اند، به نتایج بهتری در آزمون‌های شناختی رسیده‌اند.

رژیم غذایی

مواد زیر در رژیم غذایی بر تمرکز شما موثر هستند:


این محتوای مفید را هم دنبال کنید: درباره ی تاثیر تغذیه بر سلامت روان فرد چه می دانید؟


سخن پایانی

در این نوشته در مورد تمرکز و تمرین هایی جهت افزایش تمرکز سخن گفتیم. زمان بندی خاصی براي انجام این تمرینات پیشنهاد نمی شود، زیرا اگر به شما گفته شود که باید در مدت یک هفته تمرینی را تکمیل کنید و به آن مسلط شوید و شما از عهده این کار بر نیایید، ممکن است ناامید شوید و یا گاهی امکان دارد براي به پایان رساندن تمرین در زمان تعيين شده ، آن را بطور کامل و درست انجام ندهید. به خاطر بسپارید که گاه روزها، هفته ها و حتی ماه ها تمرین مستمر لازم است تا به این مهارت ها مسلط شوید.

سپاس که در مجله‌ی راه موفقیت همراه ما بودید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

خروج از نسخه موبایل