راهنما خرید

راهنمای جامع خرید جارو رباتیک های شیائومی + جاروبرقی رباتیک برای چه افرادی مناسب است؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که مطمئن نیستید خرید جاروبرقی رباتیک کاری عاقلانه است یا خیر، باید بدانید که تنها نیستید! جاروبرقی‌های رباتیک در ابتدای کار اقلامی مشکوک به نظر می‌رسیدند، چراکه دائما به دیوارها و مبلمان برخورد می‌کردند، در حالی که نمی‌توانستند به شکلی بهینه زباله‌ها را از زمین جمع کنند! اما امروزه طراحی این وسیله‌های خاص و جذاب چه در زمینه‌ی حرکت و چه در توانایی‌های تمیز کردن بسیار کارا شده است. مدل‌های پیشرفته‌تر این وسیله‌ها حتی این قابلیت را دارند که با وجود بخش خود خالی‌شونده شما را از تخلیه‌ی مکرر سطل ذخیره‌ی زباله راحت کنند. اما آیا واقعاً همه‌ی ما به یک جاروبرقی رباتیک نیاز داریم؟ در همین راستا این راهنما خرید به بررسی انواع ماشین‌های پیشنهادی همراه با مزایا و معایب هرکدام می‌پردازیم، بنابراین در مرحله‌ی اول می‌توانید تصمیم بگیرید که به چنین وسیله‌ای نیاز دارید یا نه و در مرحله‌ی بعد می‌توانید تشخیص دهید که کدام مدل‌ها به بهترین وجه با نیازهای خانه‌ی شما سازگار است.


فهرست مطالب


در خرید جارو رباتیک های شیائومی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

پیش از خرید هر وسیله ای از جمله جارو رباتیک باید به یک سری موارد توجه کرد و با توجه به شرایط و بودجه خود محصولی مناسب را انتخاب کرد. در این میان فروشگاه اینترنتی پی بی 360 با ارئه مشاوره توسط متخصصین مجرب شما را در انتخاب مدل مناسب از جارو رباتیک شیائومی یاری می دهد. برای آشنایی بیشتر با این نکات مهم با ما همراه شوید.

میزان بودجه

پیش از خرید جارو رباتیک های شیائومی اولین مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید، بودجه و مبلغی است که در نظر گرفته اید. هر چند بهتر است که برای خرید جارو رباتیک باکیفیت تر پول کافی برای این امر اختصاص دهید. با داشتن بودجه کافی و انتخابی مناسب، محصولی را می خرید که وظیفه خود را به درستی انجام می دهد و دوام بیشتری دارد.

رنج مبلغ خود را مشخص کرده و با توجه به آن مدل های مختلف را بررسی کنید. در صوتی که از نظر مالی محدودیتی ندارید، همواره امکان انتخاب یکی از محصولات گران قیمت موجود در بازار را دارید. درباره بررسی نکاتی کلی در مورد خرید ماشین ظرفشویی بوش بیشتر بخوانید.

قدرت مکندگی

قذرت مکش جارو رباتیک ها مسئله مهمی است که باید به آن توجه خاصی کرد. این ویژگی به خصوص برای سطوحی مانند فرش و موکت بسیار مهم است. برای مثال Xiaomi Mi Robot که نسخه اول جارو ربات های شیائومی به شمار می رود، کمترین میزان مکش را دارد. Mijia 1C نیز 2500 پاسکال قدرت مکندگی دارد. این میزان مکش باعث می شود که این دستگاه عملکرد خوبی روی فرش های ضخیم نیز داشته باشد.

میزان شارژدهی

مورد مهم دیگر میزان شارژدهی و طول عمر باتری است. برای مثال دستگاه Mijia G1 کمترین میزان شارژدهی با 90 دقیقه زمان را در میان جارو رباتیک های شیائومی دارد. بنابراین این وسیله برای خانه های بزرگ مناسب نیست.

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

تمامی ربات های شیائومی از قابلیت شارژ و ادامه پشتیبانی می کنند. از این رو زمانی که شارژ ربات به 20 درصد برسد، دستگاه به صورت هوشمند به ایستگاه شارژ باز می گردد. سپس بعد از 80 درصد شارژ شدن مجدد به کار خود ادامه می دهد. از آنجایی که نقشه خان در حافظه ربات ذخیره شده است، مجدد از همان جایی که آخرین بار قرار داشت، به کار نظافت خود ادامه می دهد. بنابراین در حین خرید جارو رباتیک های شیائومی به میزا شارژدهی باتری آن توجه کنید.

توجه به قابلیت نقشه برداری

اگر جارو رباتی از نقشه برداری مکان پشتیبانی نکند، تا زمانی که شارژش تمام شود، بی هدف دور خانه می چرخد. در این صورت احتمال دارد که چند بار یک نقطه از مکان را رد کند و نقطه ای دیگر را هرگز نظافت نکند. خوشبختانه تمام جارو رباتیک های شیائومی این قابلیت را دارد و تفاوت آن ها در تکنولوژی مورد استفاده در آن ها است. برای مثال ربات جارو برقی Mop P از سنسورهای لیزری Lidar که در بالای دستگاه تعبیه شده است، استفاده می کند. سپس نقشه اسکن شده را در اپلیکیشن شیائومی نشان می دهد.

قابلیت اسکن نقشه اتاق و تعریف موانع و محدودیت ها  

 به غیر از Mijia G1 سایر مدل های دیگر ربات جاروبرقی شیائومی قابلیت تعریف منطقه جارو را دارند. از طریق اتصال به اپلیکیشن Mi Home نقشه خانه قابل مشاهده است. روی این نقشه باید دیوارهای مجازی را تعریف کرد. همچنین با خط کشیدن روی این نقشه مجازی مکان های موردنیاز به پاکسازی مشخص می شوند. همچنین در برخی مدل ها مانند Mop P امکان تعیین زمانبندی برای مکانی خاص وجود دارد. این ویژگی کار را برای شما آسان تر می کند.

ویژگی تی کشیدن

به غیر از دو مدل Mijia 1S و Mi Robot سایر مدل های جارو رباتیک دو منظوره هستند. این بدین معنی است که آن ها به یک پمپ الکترونیکی مجهزند که امکان پخش آب را در سه حالت فراهم می سازد. همچنین در این مدل ها بسته به میزان تمیز بودن و نوع سطح نحوه اسپری آب قابل انتخاب است. در صورتی که این ویژگی برای شما اهمیت دارد، از دو مدل ذکر شده دوری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر میتواتید مقاله آشنایی با انواع ماشین های ظرفشویی را بخوانید.

قابلیت بالا رفتن از ارتفاع

یکی از ویژگی های مهم که در هنگام خرید خرید جارو رباتیک های شیائومی باید به آن توجه کرد، توانایی بالا رفتن از ارتفاع یک فرش است. این قابلیت در کنار قدرت مکندگی بالای برخی از ربات های نظافت منزل عملکرد بسیار رضایت بخشی را موجب می شود.

اندازه مخزن

مخزن زباله جارو رباتیک هر چقدر بزرگ تر باشد، بهتر است. اما باید بدانید که تمامی مدل های جارو رباتیک شیائومی اندازه مطلوب را دارند. این مسئله وقتی مهم است که در منزل خود از حیوانی نگهداری می کنید. در این صورت شاید بهتر باشد که برخی مدل ها مانند Mi Robot و Mijia 1S را از دایره انتخاب خود خارج کنید. اگر هم این مشکل را ندارید، همه مدل ها اندازه مخزن مناسبی دارند.

امکان پشتیبانی از دستیار شخصی

برخی از مدل های جارو رباتیک های شیائومی از دستیار صوتی هوشمند پشتیبانی می کنند. این ویژگی شامل الکسا آمازون و دستیار گوگل می شود. برای مثال امکان اتصال Mop P به دستیار گوگل وجود دارد.

جاروبرقی رباتیک برای چه افرادی مناسب است؟

اگرچه فناوری ساخت جاروبرقی‌های رباتیک اخیراً پیشرفت زیادی کرده است، اما احتمالاً باید جاروبرقی سنتی خود را برای تمیز کردن عمیق‌تر خانه‌ی خود نگهداری کنید. در حالت کلی جاروبرقی رباتیک برای مرتب کردن روزانه‌ی محیط گزینه‌ای عالی است؛ زیرا جمع آوری خرده‌های غذا، خاک گربه، انواع مو حیوانات خانگی، گرد و غبار و هر چیز دیگری که به کف خانه‌ی شما راه پیدا می‌کند را سریع و راحت می‌کند.

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: بررسی نکات مهم هنگام خرید تلویزیون ال جی

این دستگاه‌ها برای استفاده در فضاهای اداری هم مناسب هستند، زیرا آخرین چیزی که لازم است قبل از جلسه نگران آن باشید این است که چرا کف زمین خیس است. بسیاری از جاروبرقی‌های رباتیک قابلیت تنظیم و برنامه‌ریزی برای شروع کار در چند ساعت مشخص در روز را دارند و اپلیکیشن برخی از آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا عملکرد آن را در حین تمیز کردن ارزیابی کنید.

محیط شما چقدر بزرگ است؟

قبل از شروع گشت‌وگذار در لینک‌های دیجی‌کالا، بزرگی خانه خود را در نظر بگیرید. برخی از جاروبرقی‌های رباتی در محیط‌های کوچکی مانند آپارتمان‌ها و خانه‌های شهری بهتر کار می‌کنند، در حالی که گزینه‌هایی مانند «Roborock S4 Max» برای فضاهای تا ۲۰۰۰ فوت مربع (حدودا ۱۸۵.۸۰ مترمربع) با اتاق‌های متعدد و چند طبقه مناسب‌تر هستند. بنابراین انتخاب شما عمدتاً به اندازه‌ی خانه بستگی دارد. همچنین اینکه جاروبرقی رباتیک می‌تواند زیر مبل‌ها برود هم مهم است، بنابراین به قد این وسیله توجه کنید. به عنوان نمونه «iRobot Roomba i3» حدودا ۳.۶ اینچ (تقریبا ۹ سانتی‌متر) قد دارند و به احتمال زیاد نمی‌توانند زیر کاناپه قرار بگیرند، در حالی که مدل‌هایی با ارتفاع ۲.۸۵ اینچ، راحت‌تر می‌توانند در فضاهای تنگ و باریک حرکت کنند. درباره راهنمای خرید تلویزیون‌های شیائومی بیشتر بخوانید.

چه مدل‌هایی برای تمیز کردن موهای حیوان‌خانگی مناسب است؟

در این بازار متنوع مدل‌هایی همچون «iLife V3s Pro» ،«Roomba S9» و «Roborock S4 Max» بهترین نمونه‌هایی هستند که تقریباً تمام موهای حیوانات خانگی را هم از روی سطوح چوبی و هم از روی فرش پاک می‌کنند. همچنین اگر از آلرژی رنج می‌برید، این جاروبرقی‌های رباتیک با وجود فیلترهایی با کارایی بالا می‌توانند به جلوگیری از پخش ذرات معلق غبار در هوا کمک کنند.

البته، نقطه‌ی ضعف این گزینه‌ها، توجه و نگهداری مرتب از دستگاه است چراکه مواردی مانند برس غلتکی، برس‌های جانبی و فیلترها ممکن است به شکل دوره‌ای فرسوده شوند و نیاز به تعویض داشته باشند. همچنین مخزن زباله‌ی آن هم باید مرتب خالی شود تا سرریز نشود! وجود سیستم تشخیص مانع در مدل‌های رباتیک (به‌ویژه‌ی با داشتن حیوان خانگی) مهم است، چراکه احتمالا علاقه‌ای ندارید که جارو از روی مدفوع حیوان‌خانگی شما گذر کند و همه‌جا را آلوده‌تر از قبل به شما تحویل دهد.

جاروبرقی‌های رباتیک هوشمند

امروزه اکثر جاروبرقی‌های رباتیک دارای اپلیکیشن‌های خاصی برای ارتباط با دستگاه هستند. با استفاده از این برنامه‌ها و ویژگی‌های دستگاه بر اساس سازنده و مدل می‌توانید ربات را روشن و خاموش کنید، تمیز کردن را برای زمان خاصی برنامه‌ریزی کنید و شدت مکش را افزایش یا کاهش دهید. اگر ربات جاروبرقی شما از نوع هوشمند باشد و این برنامه‌های مخصوص را پشتیبانی کند، احتمالا می‌تواند با الکسا یا دستیار گوگل هم یکپارچه شود؛ در چنین حالتی می‌توانید قابلیت‌های فرمان صوتی آن را فعال و با گفتار دستگاه را کنترل کنید.

عمر باتری نگرانی بزرگی نیست، مگر اینکه خانه بزرگی داشته باشید!

اغلب جاروبرقی‌های رباتیک‌‌ موجود در بازار می‌توانند در طول یک جلسه تمیز کردن خانه را کامل و بدون نیاز به شارژ مجدد انجام دهند. به طور متوسط، یک جاروبرقی رباتیک می‌تواند تا یک ساعت و نیم به شکل مداوم کار کند، در حالی که برخی از مدل‌های پیشرفته تا دو ساعت کامل هم دوام می‌آورند. حتی بسیاری از جاروبرقی‌های بالارده‌ می‌توانند به ایستگاه‌های پایه خود بازگردند، شارژ شوند و سپس کار را ادامه دهند.

جاروبرقی‌های ارزان تا متوسط زمان تمیز کردن طولانی‌تری دارند، سطل زباله‌های آن‌ها اغلب بزرگ است و طبیعتا قابلیت‌های کمتری را ارائه می‌کنند (مواردی مانند اتصال Wi-Fi و نقشه‌برداری از محیط را ندارند!) و به جای حرکت منظم در یک اتاق، به طور تصادفی در کل فضا حرکت می‌کنند تا کار تمام شود! در همین راستا لازم به تاکید است که نقشه برداری ویژگی‌ بسیار مفید در این دستگاه‌ها است زیرا عملکرد تمیزکاری جاروبرقی را افزایش می‌دهد و تضمین می‌کند که ربات تمام سطوح را تمیز می‌کند و بی‌هدف زیر صندلی‌های آشپزخانه نمی‌چرخد.

معایب جاروبرقی رباتیک چیست؟

در کنار تمام توضیحاتی که در مورد این وسیله‌ی جالب دادیم باید در نظر داشته باشید که قطعاً عواملی وجود دارد که باید قبل از خرید جارو رباتیک از آن‌ها آگاه باشید.

اولین موردی که باید بدانید این است که جاروبرقی رباتیک جایگزین مدل ایستاده‌ی و سیمی شما نخواهد شد. متأسفانه، این دستگاه‌ها نمی‌توانند به اندازه جاروبرقی‌های معمول قدرت مکش ایجاد کنند. درواقع این ربات‌ها تنها می‌توانند تمیزکاری‌های سبک و روزمره را انجام دهند، بنابراین همچنان باید هر دو هفته یکبار از جاروبرقی اصلی خود استفاده کنید.

از طرفی این ربات‌ها معمولا پایه‌های بزرگ و اشغال‌کننده‌ای دارند، بنابراین می‌توانند مقدار قابل توجهی از فضای کف اتاق را اشغال کنند! بنابراین قبل از انتخاب یک مدل، مطمئن شوید که فضای مورد نیاز را بررسی کرده‌اید و در نظر بگیرید که جا دادن دستگاه در خانه بر دکوراسیون خانه شما تأثیر می‌گذارد.

از طرفی اگرچه مدل‌های نقشه‌بردار و تشخیص دهنده‌ی موانع می‌توانند تا حد بالایی عملکردی خوب داشته باشند اما برخی مدل‌ها می‌توانند در فضاهای تنگ گیر کنند و برای شروع مجدد به کمک شما نیاز داشته باشند. مگر اینکه قبل از هر جلسه کاری سیستم، تمام موانع احتمالی را از سر راه آن بردارید و آماده باشید که هر چند وقت یکبار به ربات خود در جارو زدن محیط کمک کنید. اگر تصمیم دارید مدلی بدون پایه‌ی خود تخلیه کننده بخرید، توجه داشته باشید که برای یک خانه‌ی ۵۰ متری بسته به حجم آلودگی حدودا دو بار در ماه باید دستگاه را تخلیه کنید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با جارو رباتیک های شیائومی آشنا شدید. همچنین از معایب جاروبرقی رباتیک آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

جاروبرقی رباتیک چیست؟

جاروبرقی رباتیک یا جاروبرقی هوشمند یک جاروبرقی اتوماتیک است که جاروی منزل شما را به صورت اتوماتیک و هوشمند انجام می دهد. نیاز به تنظیمات خاصی ندارد و با فشار دادن یک دکمه به راحتی می توانید شاهد نمایش بی نظیر این ربات جارو باشید.

آیا جاروبرقی رباتیک خوب تمیز می کند؟

نحوه نظافت این جاروبرقی هوشمند با استفاده از سه برس و مکش باعث می شود تا نظافتی حتی بهتر از جاروبرقی های معمولی به شما ارائه دهد.
همچنین با توجه به اینکه این ربات در خانه های ایرانی با وجود فرش و موکت هم عملکرد خوبی داشته و تا کنون بسیاری از خریداران این جارو از عملکرد آن رضایت داشته اند بنابرین می توان نتیجه گرفت که عملکرد خوبی دارد و نظافتی در حد جاروبرقی های معمولی به شما ارائه می دهد، با این تفاوت که در این ربات شما فقط یک دکمه را فشار می دهید و بقیه کارها با ربات است.

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا